Uluslararası uzmanlardan AB’nin Rus enerjisi kararına kritik bakış:

Avrupa Komisyonu, 2027 Yılına Kadar Rus Enerji Kaynakları ile Bağımlılığı Sonlandırmayı Hedefliyor

Avrupa Komisyonu’nun iddialı yeni stratejisi, 2027 yılına kadar kıtaya yapılan karlı Rus doğalgaz satışlarını sona erdirmeyi, gaz şirketlerini Moskova ile olan sözleşmelerini feshetmeye zorlamayı ve Rus petrolüne ve nükleer yakıtına olan bağımlılıktan kurtulmayı amaçlıyor.

Üye Devletler, 2025 yılı sonuna kadar Rusya’dan enerji kaynakları ithalatının kademeli olarak azaltılmasına nasıl katkıda bulunacaklarını belirleyen ulusal planlar hazırlayacaklar. Bu durum, Brüksel ile Rus enerjisinde ısrar eden bazı Avrupa liderleri arasında ciddi bir çatışmanın ön koşullarını yaratıyor. Önerinin uygulanabilirliği ve tarafların bunu gerçekten uygulayıp uygulamayacakları konusunda hemen soru işaretleri ortaya çıktı.

Ancak işin içine ulusal güvenlik kaygıları da girince işler karmaşıklaşıyor. Peki bir devlet tam da bu sebepten dolayı yasayı uygulayamayacağını ilan ederse ne olur? Demokrasi Çalışmaları Merkezi’nin Enerji ve Jeoekonomi Direktörü Martin Vladimirov’a göre, durum pek de iç açıcı görünmüyor.

AB’DE OY BİRLİĞİ OLMADAN ALINAN KARAR

Plan, Macaristan ve Slovakya gibi ülkeleri doğrudan AB’nin hedef tahtasına koyuyor. İki ülke, diktatör Vladimir Putin’in başlattığı Ukrayna savaşı sırasında Rus yakıtını endişe duymadan ithal etmeye devam etti ve Avrupa Birliği’nin bazı enerji yaptırımlarının engellenmesine yardımcı oldu. Aynı zamanda Ukrayna’ya desteğe de karşı çıktılar.

AB Enerji Komiseri Dan Jorgensen, yaptırımlardan farklı olarak, önümüzdeki tekliflerin kabul edilmesi için oybirliği gerekmeyeceğini vurguladı. Bu, AB ülkelerinin Macaristan ve Slovakya’nın itirazlarını reddedebileceği anlamına geliyor. Jorgensen, bloğun bazı ülkelerin reddetmesiyle “başa çıkmaya” hazır olduğunu söyledi. Ancak diplomatlar, planın hukuken uygulanabilir olduğuna dair garantilere ihtiyaç duyulduğunu söylüyor.

KAPILAR

AB, üç yıl boyunca Macaristan ve Slovakya da dahil olmak üzere birçok ülkeye enerji yaptırımlarına “evet” demelerini sağlamak için çok sayıda taviz verdi. Orbán ve Fico bu boşlukları Rus gazı ve petrolünün tedarikini sürdürmek için kullanıyorlar; geçici muafiyetleri kullanarak transit ücretleri ve serbest piyasada yakıt satışı yoluyla enerji ticaretinden kar elde ediyorlar.

Macaristan, Eylül ayında komşusu Ukrayna ile Rus ham petrolünün boru hattıyla teminine devam edilmesini garanti altına almak için bir anlaşma imzaladı. Slovakya, Moskova’dan ülkeye giden doğalgazın kesilmesinin ardından Kiev ile yaşadığı anlaşmazlıkta Brüksel’den yardım almaya çalışmıştı. Bu durum, Ukrayna’nın Gazprom ile Orta ve Doğu Avrupa’ya transit gaz sözleşmesini uzatmayı resmen reddettiği bu yılın 1 Ocak’ında yaşandı. Burada anahtar, Bulgaristan’dan geçen “Türk Akımı”ydı. Rus gazının Avrupa’ya ulaşması için tek rota olmaya devam ediyordu. Ancak ABD’nin “Gazprombank”a uyguladığı yaptırımlar nedeniyle ödemelerin nasıl yapılacağı konusunda belirsizlikler var.

Kpler’in baş gaz analisti Laura Page, “Macaristan ve Slovakya denize kıyısı olmayan ülkeler, bu nedenle onlar için açık deniz LNG kaynaklarını kullanmak pahalı olabilir” diyor.

Oxford Enerji Araştırmaları Enstitüsü’ndeki gaz programının kurucusu Jonathan Stern, Macaristan ve Slovakya’nın başka yerlerden tedarik sağlamanın maliyetinin tazmin edilmesini isteyeceği konusunda uyarıyor.

Fico, AB planı 6 Mayıs’ta açıklanmadan önce bile bu dayanaktan yararlandı. Pazartesi günü, Brüksel’in “tamamen siyasi nedenlerle gaz fiyatlarında daha fazla artış için koşullar yarattığını” söyledi. Macaristan Dışişleri Bakanı Péter Szijjártó da Salı günü bu argümana sarılarak, planı “enerji güvenliğini tehlikeye atan, fiyatları artıran ve egemenliği ihlal eden ciddi bir hata” olarak nitelendirdi.

Komiser Jorgensen, Avrupa Komisyonu’nun ülkelerin Rus enerji kaynaklarından kurtulmalarına yardımcı olacağını söyledi. İç değerlendirmelerin, bloğun tamamında daha yüksek fiyatlar görülmeyeceğini gösterdiğini söyledi. “Bazı ülkeler için bu geçişin diğerlerinden daha zor olacağı gerçeğini göz ardı etmiyoruz” dedi. Jorgensen, hiçbir ülkenin çok fazla etkilenmeyeceği konusunda kararlı.

Yeni kurallar kabul edilirse enerji şirketlerinin de uyması gerekecek. AB planının pratikte nasıl uygulanacağına dair kaygılar da ortaya çıktı.

“VERİLER NEREDE RAPORLANACAK? VE UYGULAMAYI KİM İZLEYECEK? YAPTIRIMLAR NE OLACAK?

ICIS’te gaz piyasaları uzmanı olan Aura Sabadus, şöyle diyor :

Brüksel, önerilerin hukuki açıdan geçerli olacağını iddia ediyor. Bir AB yetkilisine göre yasak, şirketlere yaptırımlar gibi öngörülemeyen bir olay nedeniyle mücbir sebep, yani sözleşme ihlali ilan etme hakkı tanıyacak.

Related Posts

Piyasalar bugün çok hareketli… Borsa İstanbul’da 3 ay sonra ilk kez yaşandı

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, güne yüzde 0,25 yükselişle 9.972,96 puandan başladı. Ancak sonrasında 10 bin puanın üstüne çıkarak 3 ay aradan sonra ilk kez bu seviyeye yükseldi. 10 bin 005 puanı gören Borsa İstanbul 10 bin puanının üstünü son …

Borsa İstanbul’da 21 şirket için endeks değişti! KAP açıklaması geldi!

Borsa İstanbul 1 Temmuz 2025 tarihi itibariyle 21 hisse için piyasa sınıflandırması kapsamında endeks değişikliğine gidildiğini açıkladı

Bakan Uraloğlu imzaladı: Afrika’ya tarihi destek!

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Moritanya, Somali, Kongo Cumhuriyeti, Cibuti, Liberya, Gine ve Gana olmak üzere 7 Afrika ülkesiyle Ulaştırma Bağlantısallığının Güçlendirilmesi Alanında İşbirliği Mutabakat Zaptı imzaladıklarını bildirdi. Bakan Uraloğlu, “Bu mutabakat zaptıyla, Afrika limanları ile Türkiye limanları arasında doğrudan bağlantılar kuracağız. Afrika, Basra Körfezi üzerinden Kalkınma Yolu’na, Türkiye üzerinden de Orta Koridor’a entegre edilecek” dedi.

Bu tarifeyi kim belirliyor?

Eski sürücü belgesini yenilemenin bedeli 15 lira iken, yeni sürücü belgesini yenilemenin bedeli 1760 lira. Tepkilere neden olan iki ücret arasındaki 117 kat fark, bu tarifeyi kimin nasıl belirlediği sorusunu akıllara getirdi.

Bakan Şimşek duyurdu, kamuda yeni dönem başlıyor! Anında tespit edilecek

Hazine ve Maliye Bakanlığı, kamu harcamalarında tasarruf tedbirlerinin izlenmesi amacıyla “Yapay Zeka Destekli Muhasebe ve İleri Analitik Projesi”ni devreye aldı. Edinilen bilgilere göre, yapay zekanın Bakanlık bünyesinde kullanılmasına tüm hızıyla …

Ankara’da ulaşımda aktarma ücreti kararı

Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB), EGO Genel Müdürlüğüne bağlı metro istasyonları ile otobüs ring hatları arasında yapılacak ilk aktarmaların ücretsiz olacağını bildirdi.